Blog challenge 2019-12


Social Media Phenomenon
Sociale media: Facebook.
Facebook is voor mij een plek waar ik oude vrienden kan blijven volgen. Waar ik nieuwe mensen heb leren kennen, die ik graag volg. Een groep van Lennete van Dongen bijvoorbeeld: blije eieren… geweldig vind ik dat. Maar ook voor buurtpreventie kan ik er informatie vinden en plaatsen in onze eigen groep. Ik kijk zeker dagelijks op Facebook.
Sociale media: Instagram.
Hier ben ik nog een “beginner”. Volg er maar een paar mensen, ben voorzichtig met wie mij mag volgen. Ik plaats er soms dezelfde foto met tekst als op Facebook.
Sociale media: Whats App.
Deze heeft voor mij verschillende plekken.
We hebben als gezin bijvoorbeeld een app: daarin zetten we handige, leuke, gekke dingen om met elkaar te delen. Deze is belangrijk voor mijzelf, ik kan er ook fijn in terug vinden wat er is afgesproken en we bereiken elkaar altijd allemaal tegelijk. Een berichtje in deze groep bekijk ik zo snel mogelijk.
Ik heb de geluiden aangepast van Kees, Tim en Evaline: als zij mij app-en kijk ik zo snel mogelijk. Hoewel we nog wel de afspraak hebben dat je mij moet bellen als t echt belangrijk is dat ik direct reageer.
Voor buurtpreventie hebben we een heel app-netwerk. Zo houden we binnen ons team, in onze eigen buurt per straat, maar ook met de omliggende teams contact. Lijntjes zijn snel en kort. Informatie is het belangrijkste wat gedeeld wordt. Deze lijntjes geven houvast in onze alertheid. We weten waar we op moeten letten.
Sociale media: Linked In
Hierop staan mijn “zakelijke” gegevens. Ik lees er wel wat, maar zeker niet dagelijks. Als ik op zoek naar werk ga zou ik dit kanaal zeker actief gaan inzetten.
Sociale media: YouTube
De filmpjes die ik zelf plaats staan niet openbaar: je kunt ze alleen met de goede link vinden. Ik volg verschillende kanalen waarop nu en dan een filmpje geplaatst wordt. Hier kijk ik niet dagelijks, maar als ik een uurtje tijd kan nemen. Misschien een of twee keer in de week.
Sociale media; Twitter
Hierop volg ik vooral informatieve kanalen, zoals over het weer of de wijkagenten. Ik plaats hier niet veel zelf. Kijk wel dagelijks alle nieuwtjes.

Wat ik vindt van sociale media? Het contact met verschillende mensen: super leuk. Het volgen van informatiestromen: fijn: op mijn tijd en in mijn interessevlak. “Zakelijk”: rond buurtpreventie: een van de manieren om iedereen van informatie te voorzien, prettig.
Maar ook: het contact blijft altijd wat oppervlakkig. Elkaar niet goed begrijpen omdat jij wat anders bedoelde: lastig. Bovendien kost het dagelijks tijd om alles bij te blijven houden. Keuze om het niet dagelijks te volgen is ingewikkeld. En het meest stom vindt ik het als iemand met wie je in gesprek bent of wilt zijn uitgebreid op zijn telefoon gaat kijken. Het meest gevaarlijk zijn al die gekkies die de telefoon onderweg gebruiken als zij lopen, fietsen of auto rijden. Goed dat hier nu regels voor gaan komen.