Verkeer

Maandagavond dacht ik nog: deze week lekker rustig starten en één avond in de week reserveren voor acties die met de verkeerswerkgroep te maken hebben. Wel, ik kan je verzekeren: das nie gelukt.

Deel 1.
Voor de nieuwsbrief van school maakte ik een mooi stukje in het teken van “wij gaan weer naar school”.
Een stukje voor de ouders om hen even alert te maken op veiligheid.

Deel 2.
Voor het nieuwe schooljaar moet er nog een activiteitenplan ingevuld worden. De afspraak daarvoor gemaakt op komende maandag.

Deel 3.
Bij de presentatie van de plannen rond de reconstructie van een route aan de achterkant van school mochten wij ook mee denken. Wij vroegen toen om  het fietspad iets aan te passen, zodat ook school daar profijt aan heeft.
De gemeente wilde hier wel mee accoord gaan. Deze week kreeg ik de tekening en heb deze aan de verschillende belanghebbenden doorgegeven. De reacties van iedereen heb ik verzameld en gisteravond laat toegestuurd aan de gemeente.

Deel 4.
Door de reconstructie komt er veel te veel sluipverkeer onze wijk in en raced dan met te hoge snelheid aan onze school voorbij. De gemeente had dit al in de vakantie geconstateerd. Echter overleggen was onmogelijk: we waren allemaal wat onbereikbaar. Zo kwam het dat wij allen compleet werden verrast door een afsluiting van de route naar school en wel precies vóór school.
Die afsluiting is niet voldoende aangekondigd op de weg. Dus rijden mensen door tot het paaltje. Gaan dan vervolgens keren tussen de kinderen die net uit school lopen/fietsen en oversteken op dezelfde plek.
Ik heb het voortouw genomen. Gistermiddag was er dan een overleg. Het overleg en de mensen erbij heb ik gemobiliseerd. Het verslag hiervan kun je lezen op internet. Als je hier klikt kom je op het artikel in de krant. Iemand heeft bij reacties het verslag geplaatst. De reactie begint met “een lid van de verkeerscommissie…” wel, dat ben ik dan.

Deel 5.
Vandaag was ik dan 4x bij school, bij de afsluiting en heb daar vele ongeruste ouders te woord gestaan die vragen en opmerkingen hadden. Dit ga ik dan volgende week nog een aantal dagen doen.

Deel 6.
Voor de voorschool heb ik een informatiepakket aangevraagd over het veilig vervoeren van kinderen achterop de fiets. De nadruk bij deze campagne ligt op het feit dat de kindervoeten nogaleens tussen de spaken bekneld raken. Een duidelijke flyer voor de ouders, een poster, kleurplaten voor de kindertjes: zag er allemaal goed uit: kwam vandaag al binnen!

Deel 7.
Samen met alle leden van de verkeerswerkgroep heb ik een eerste vergadering weten te plannen voor het nieuwe schooljaar.

Deel 8.
Met de school die in hetzelfde gebouw zit heb ik en overleg gehad over het uitvoeren van taken door een verkeersouder. Mijn voorganger deed alles voor beide scholen. Nu de andere school zelf ook enthousiaste verkeersouders heeft, gaan zij zelf deze taken uitvoeren, fijn!